Betoontooted ja müüdid.
Silmale nii tuttavate betoontoodete kohta kuuleb tihti avalikkuses väga kummalisi kommentaare ja hinnanguid. Nende põhjal tehakse aga põhimõttelisi vigu toodete valimisel, paigaldamisel ja kasutamisel, kusjuures lõpptulemus ei pruugi olla esteetiliselt meeldiv ega ka ohutu kasutada.
Mõned kummalisemad müüdid, millega oleme kokku puutunud.
Müüt: betoontoote paksus ei ole oluline
Oleme kuulnud väidet, et sillutuskivide valimisel on toote paksus üks ebaolulisemaid näitajaid. Väidetakse, et erakrundi puhul piisab täiesti 5 cm paksusest kivist.
Mis on toote paksus ja miks on see nii oluline? See mõõde on otseselt seotud toote võimega taluda teekattele kohaldatavaid koormusi. Kujutage ette teesillutist, mida mõjutab jalakäijate (kuni 100 kg), sõiduautode (kuni 3 t) ja raskete ning keskmise raskusega veokite (20–40 t) põhjustatud koormus.
Soovitame klientidel alati oma teekattele projekteerida ja kaardistada alad, kus:
- parkimiskohtade puhul tuleks arvestada ka autode arvuga ja nende kaalu ning otstarbega, samuti sellega, kas raskeveokite pääs alale (nt reovee äraveoks, kaupade kohaletoimetamiseks) on keelatud või mitte;
- krundi osi ühendavad jalgteed (jalakäijate põhjustatud koormus);
- terrassidel on grillimisalad. Nendele aladele pakume vähemabsorbeerivaid tooteid.
Eri tsoonidele on soovitatavad järgmiste paksustega betoontooted sõltuvalt ala kasutusotstarbest ja aluspinna tugevusest:
- AINULT jalakäijakoormused: tooted paksusega 5–6 cm
- erakrundi parkimisalad ja sissesõiduteed ainult sõiduautodele: 6–8 cm (ei kehti avalikus kasutuses aladel)
- kui teekatel liiguvad ka väikeveokid: 8–10 cm
- suure liikluskoormusega logistikakeskused: 10–12 cm
- väga suure liikluskoormusega kohtades, nt kaubajaamades ja sadamates võib kasutada sillutist paksusega 12–15 cm või rohkem.
Betoontooted ja müüdid – purustatud!
Müüt: Täiteained? Vuugid? Mis tähtsus neil on?
Betoonsillutuskivid liiguvad koormuse alla sattudes vähesel määral, nõjatudes suurema jõuga külgnevate kivide vastu. Seega, mida suurem on sillutisele langev koormus, seda suuremale pinnale see jaotub. Kui kividevahelised vuugid ei ole soovitataval viisil täitematerjaliga täidetud, põhjustaks koormus kivide üksteise vastu toetudes nende murdumist. Tavaliselt on sillutuskivide nurgad esimesed, mis ära murduvad; seejärel hakkavad kivid nihkuma, mis muudab sillutise ohtlikuks ja kasutuskõlbmatuks. Vuugitäiteaine peamine eesmärk on koormuste ülekandmine kivide vahel ja vee ärajuhtimine.
Üks levinumaid vuugitäitemeetodeid on täitmine bituumeniga. See lahendus on küll majanduslikult hea, aga arvestada tuleb ka asjaoluga, et täidis tuleb pärast tugevat vihma, lund ja kõnnitee kõrgsurvepesu vuugist üsna kergesti välja ning seetõttu tekib vajadus vuugitäidet regulaarselt uuendada. Katendi lõhed on hea kasvupinnas samblale ja umbrohule, mida tuleb perioodiliselt eemaldada, et vältida betooni ulatuslikumat lagunemist. Meie pakutav alternatiiv on pikaajaline vuugisideaine, mis ei vaja pidevat hooldust ja vähendab ka vajadust umbrohutõrjeks. Betoontooted ja müüdid – purustatud!
Müüt: värvilised betoontooted tuhmuvad kiiresti
Võib-olla olete kuulnud väidet, et värviliste kõnniteekivide värv tuhmub kiiresti ja sellised kivid määrduvad rohkem.
Kivisillutis puutub iga päev kokku keskkonnamõjudega, nagu päikesevalgus, sademed ja teekatteta juurdepääsud kivisillutise lähedal: autorehvide kantav peen liiv ja kruusaterad kinnituvad lõpuks betoonist teekatte pinda.
Miks nii? Kuna looduslikult kõvenevas betoonis areneb poorne struktuur, millega moodustub toote vähene poorsus. Pooride eeliseks on asjaolu, et need parandavad külmakindlust, kuid nende puuduseks on keskkonnareostuse, nagu tolmu, õietolmu ja saasteainete imendumine tootesse. Betoontooted ja müüdid – purustatud!
Mida tuleb arvesse võtta.
Valikukaalutlused. Betoontoodete paigaldamise ja hooldamise miinimumnõuete punktis 33.3 on määratletud, et betoontooted on absorbeerivad ja et „betoonist teekatte pinnal olev mustus võib toote materjalile mehaaniliselt kinnituda või sellesse absorbeeruda, jättes pinnale nähtavaid plekke“. Aja jooksul saasteained katavad toote pinna, andes sellele iseloomuliku värvi, mille tõttu näeb toode välja pleekinud või selle värvi intensiivsus väheneb.
Värvi intensiivsuse vähenemine. Kuna teekatted kuluvad kasutamise käigus, on loomulik, et kõik muud tooted (nt autorehvid, laagrid) kuluvad samuti. Betoontoodete pinnal on näha tugevat kulumist. Kulumise käigus kulub ära toote värvipigmendiga tsemendiosa. Seda tsemendiosa katavad ja sellesse on seotud loodusliku täitematerjali osakesed. Kui tsemendiosa ära kulub, „tõuseb“ loodusliku täitematerjali värv pinnale. Selle tulemusena ei ole pinnal nähtav mitte ainult toote värv, vaid ka mehaaniliselt välja ilmunud looduslik täitematerjal. See võib visuaalselt näida kui värvi kadumine või värvi intensiivsuse vähenemine, kuid tegelik põhjus on looduskivi värvi nähtavale tulek.
Meie betoontooted on värvilised kogu toote pealmises kihis, mis on sõltuvalt toote paksusest vähemalt 4 mm. Ülalkirjeldatud juhtudel soovitame toote pooleks lõigata ja hinnata pealmise kihi ristlõike värvi, et näha värvi erinevust pealmise kihi ja toote ristlõike vahel. Kui ristlõike värv on heledam ja intensiivsem, ei ole värv kadunud, vaid seda on lihtsalt mõjutanud toote kasutamisega seotud tegurid.
Kas tuhmunud värvi saab uuesti intensiivistada? Üldiselt aitab kõrgsurveveega pesemine pinnale kogunenud tolmu eemaldada, et muuta värvid kirkamaks.
Kas kivisillutise värvi on võimalik kaitsta? Jah, hooldus ja pesemine eemaldavad osa saastest ning sillutist saab ka töödelda spetsiaalse saastumisvastase immutusainega, kuid seda tuleb regulaarselt uuendada. Väga oluline on sillutise puhastamiseks kasutada õigeid tööriistu ja vahendeid – vältige teravaid harju, abrasiivseid materjale, ärge kasutage talvel soola, vaid looduslikku liiva, mis on keskkonnasõbralik toode.
Müüt: betoontooted ei ole keskkonnasõbralikud ja kahjustavad taimestikku
Betoontooteid kasutatakse keskkonnaehituses kogu maailmas laialdaselt. Betoontoodete tehnoloogia areneb pidevalt ja turule tuleb järjest uusi tooteid, mis võivad aidata võidelda reostusega, vähendada CO2 heitkoguseid ja toimida tõhusalt drenaažina. Neid funktsioone täidavad meie tootevalikus olevad ökotooted, mis võivad asendada drenaažisüsteeme, sest suudavad sademeid pinnasesse juhtida. Uuenduslikud ökobetoontooted sisaldavad 9–39% rohkem õõnsusi kui teised turul olevad tooted ja aitavad lahendada drenaažiprobleeme ilma kulukate süsteemide paigaldamiseta.
Klientidele, kes soovivad kombineerida avatud struktuuriga betoontooteid muruga, soovitame spetsiaalseid murusegusid (nt Dotnuva Baltic Sunshine). Koos nende toodetega tuleks kasutada pinnasesse segatud niiskust akumuleerivaid, kuid mitte muutva mahuga täiteaineid (graanulid, sõelmed). Betoontooted ja müüdid – purustatud!